ABOAG

Grundlagt. 25. juni 1868 - Ophørt: 31. december 1928

Kort om selskabet:

Dette selskab blev grundlagt i 1868 hvor driften blev baseret på den hestetrukne omnibus. Efterhånden som den teknologiske udvikling skrider fremad får man i 1899 akkumulatorbusser, men de forsvinder forholdsvis hurtigt igen, specielt fordi man får den første motoromnibus i 1905. Den 22. juni 1920 forsvandt den sidste hesteomnibus fra daglinierne medens der stadig kørtes på natlinierne frem til den 25. august 1923.

Om motorbusserne:

I perioden 1905 - 1928 havde man tre forskellige bustyper, nemlig endækkerbusser, endækkerbusser med bænke på taget og dobbeltdækkerbusser. Dobbeltdækkerne dukker op i 1925, hvorefter der ikke mere bliver anskaffet endækkerbusser med bænke på taget. 

Flere af de først anskaffede dobbeltdækkerbusser fra 1925/26 bliver efter udrangeringen i 1934 solgt til en privatbane og ombygget til motorvogne. Ombygningen bestod i at vejhjulene blev erstattet af jernbanehjul. De kom til at køre i en årrække mellem Gardelegen - Neuhaldensleben - Weferlingen. Jernbaneselskabet var en amtsbane på linie med amtsbanerne på Als, i Aabenraa og Haderslev Amter.

Konkurrencen fra andre selskaber:

I perioden 1906 - 1909 var selskabet udsat for konkurrence fra selskabet "Grosser Berliner Motor Omnibus Gesellschaft". I maj 1914 blev der også startet et selskab med navnet "Hochbahn-Omnibus Gesellschaft mbH." Dette selskab fik en meget kort levetid da Første Verdenskrig brød ud i august 1914 og varede til november 1918. 

Tilbage - Zurück - Back