DSB i Nyborg og på Fyn

Main Index | Jernbane Index | Færge Index | Index | DSB i Nyborg | Webmaster

Opdateret: 2007.10.31 13:28:44

Perioden 1900 - 1919

På denne side er der en kronologisk oversigt over den trafikale udvikling i Nyborg og på Fyn fra 1865 og frem til idag:

Den 5. april 1900: Jernbanen mellem Odense og Dalby via Kerteminde åbnes for den daglige drift. Banen er en privatbane, Odense - Kjerteminde - Dalby Jernbane (OKDJ).  

Den 1. august 1902: SFJ overtager forpagtningen af Svendborg - Nyborg Banen. 

1903: Jernbanen fra Knudshoved til Slipshavn nedlægges. 

Den 3. oktober 1906: Jernbanen mellem Odense og Faaborg via Nørre Broby åbnes for den daglige drift. Det er selskabet Odense - Nr. Broby - Faaborg Jernbane (ONFJ) som står for anlægget, men driften forpagtes ud til SFJ. Banen har strækningsfællesskab med Odense Svendborg Banen mellem Odense og Fruens Bøge.

1908: I forbindelse med indsættelsen af den første tosporet dampskruefærge Christian IX tages færgeleje 3 i brug. 

1909: Den første bro over baneterrænet åbnes hvorved Knudshovedvej bliver niveaufri i forhold til jernbanen. 

1910: Der anlægges roebaner på Vestfyn som er smalsporet (760 mm), som får en samlet strækningslængde på 67,8 km. Der er et nordligt roebanesystem i forbindelse med Salbrovad Saftstation og et sydligt i forbindelse med sukkerfabrikken i Assens. Det sydlige system strækker sig helt til Haarby og Kaslund. Det nordlige system når næsten helt op til Nr. Aaby. 

Den 1. maj 1911:  Den første etape af dobbeltsporet på den Fynske Hovedbane mellem Nyborg og Marslev tages i brug. 

Den 5. oktober 1911: Langelandsbanen (LB) åbnes for den daglige trafik. Strækningerne er Rudkøbing - Bagenkop og Skrøbelev - Spodsbjerg.

Den 6. oktober 1911: Odense (Elektriske) Sporveje åbner sin sporvognslinie mellem Fruens Bøge og Hunderupvej for den daglige trafik  

Den 5. december 1911: Jernbanerne mellem Odense og Middelfart via Brenderup og mellem Brenderup og Bogense åbnes for den daglige trafik. Jernbanerne drives af Odense - Middelfart - Bogense Banen (OMB).

Den 3 juli 1913: Odense Sporveje åbner Havnelinien som går mellem havnen og Frelsens Krog. I begyndelsen kører vognene til/fra Flakhaven.

Den 26. februar 1914: Jernbanen mellem Odense og Dalby forlænges til Martofte. Samtidigt skifter selskabet navn til Odense - Kerteminde Martofte Jernbane (OKMJ).

Den 1. december 1914: Hele den Fynske Hovedbane frem til Strib er nu udbygget til dobbeltspor og en ny station tages i brug i Odense. 

Den 25. november 1916: Som den sidste åbnes Jernbanen mellem Svendborg og Faaborg for den daglige trafik. Driften forpagtes ud til SFJ og har strækningsfællesskab med Ringe - Faaborg Banen mellem Katterød og Faaborg.