Bilfærger på Korsør – Nyborg

Main Index | Jernbane Index | Færge Index | Index | Webmaster

Den 1. april 1930 kunne statsbanerne åbne bilfærgeoverfarten mellem de kommunale havne i Korsør og Nyborg. Til denne overfart blev der anskaffet en helt ny bilfærge ”Heimdal” som oprindeligt blev bestilt af ”Motorejernes Færgefart”, et selskab stiftet af FDM (Forenede Danske Motorejere). Men inden færgen var færdigbygget blev den overtaget af DSB. At FDM ville være færgeejer skyldtes at man var utilfreds med DSB behandling af bilisterne, hvor der ikke var meget plads på jernbanefærgerne på Storebælt. Det var kun de tre nyeste, D/F Christian IX fra 1908, D/F Odin fra 1910 og M/F Korsør fra 1927 som uden videre kunne tage biler ombord, da der her var træplanker mellem sporene. På de gamle hjulfærger, Sjælland fra 1887, Kjøbenhavn fra 1895 og Store-Bælt fra 1900 måtte bilerne anbringes på jernbanevogne inden de kunne komme ombord. Den nyeste af hjulfærgerne, Store-Bælt, gennemgik en større ombygning i 1930 hvor sporene fjernedes og der blev lagt nye træplanker på vogndækket. Desuden blev fordækket overdækket af hensyn til bilerne og kommandobroen ombygget.

I 1936 blev den næste færge til bilfærgeoverfarten leveret og det var M/F Freia, som var udstyret med et enkelt spor af hensyn til overførsel af trevognslyntogene fra 1935, litra MS – AA – MS. Det blev dog sjældent at færgen kom til at sejle med lyntog.

I 1938 blev den sidste hjulfærge på Storebælt udrangeret og det var den i 1930 ombygget Store-Bælt, som blev ophugget i København.

Den 1. september 1939 bryder den anden verdenskrig ud og det betyder at det bliver forbudt at køre privatkørsel i bil. Færgerne Heimdal og Freia oplægges i Nyborg hvor de den 17. oktober 1944 sammen med D/F Christian IX bliver beslaglagt af den tysk Krigsmarine. Heimdal findes efter befrielsen den 5. maj 1945 i Narvik i Nordnorge og sammen med de to andre beslaglagte færger leveres de tilbage til DSB den 4. juli 1945 af RAF (Royal Air Force). Alle tre færger må igennem større reparationer inden de atter kan indsættes på Storebælt. Deres skader er dog ikke så omfattende som de skader som bombeattentatet mod M/F Sjælland den 3. november 1943 forvoldte og M/F Sjælland var da også på værft i 20 måneder.

Frem til 1952 normaliseres forholdene kun langsomt efterhånden som de forskellige restriktioner og rationeringer af fødevarer ophæves. Sukkerrationeringen ophævedes den 22. oktober 1952 og samme år havde DSB fået sin tredje bilfærge Broen.

Det var heller ikke tilstrækkeligt selvom leverancen af to jernbanefærger til Storebælt, samt indsættelsen af tre nye færger på Gedser – Grossenbrode var en kærkommen kapacitetsforøgelse. Op igennem halvtredserne måtte bilisterne holde i køer op til en 10 kilometers længde på begge sider af bæltet op til højtiderne og i sommerferierne til stor ulempe for den lokale færdsel i overfartsbyerne. I isvinteren 1954 hvor bilfærgen Broen sejlede ind i isbryderfærgen Holger Danske fra 1942 på Nyborg Fjord betød dette et værftsophold som man benyttede sig af til at ombygge den til bilfærge. De tre somre, 1954, 1955 og 1956, anvendtes Holger Danske som bilfærge, hvor bilerne måtte køre ind og ud ad siden på den. Da Holger Danske var en oliefyret dampisbryder har den været dyr at sejle med på grund af olieforbruget. Desuden måtte man også leje den i 1955 til SFDS på Svendborg Værft bygget bil- og jernbanefærge Lolland, men alligevel blev køerne ved med at være rekordlange.

Specielt for børnefamilier kunne timers, ja op til et døgns, ophold i disse køer være umenneskelige, fordi man heller ikke havde pladsreservation til den gamle bilfærgeoverfart.    

Inden den første sommer, i 1954, hvor Holger Danske sejlede som bilfærge, vedtog Folketinget i maj 1954 loven om anlægget af en bilfærgeoverfart mellem Halsskov og Knudshoved med tilsluttende motorvejsanlæg. En ny dobbeltdækkerfærge blev bestilt, men den kunne allerede overtages den 15. juni 1956 og indsat mellem Korsør og Nyborg, hvor den på grund af sin størrelse anløb jernbanefærgelejerne, gerne 1. leje i Korsør og 5. leje i Nyborg. Bilerne kunne når de kørte ombord køre dækket rundt, så bakkemanøvrer kunne undgås, som også praktiseredes når jernbanefærgerne tog biler ombord.