Færgerne og trafikken

Main Index | Jernbane Index | Færge Index | Index | Webmaster

Da overfarten åbnede den 28. maj 1957 anvendtes følgende færger; Freia fra 1936, Broen fra 1952 og Halsskov fra 1956. Desuden anvendtes jernbanefærgen Dronning Ingrid fra 1951 som fast afløser- og forstærkningsfærge. Fra 1959 blev den da nye færge Prinsesse Benedikte også anvendt på samme måde. Jernbanefærgerne sejlede kun i dagtimerne og igennem mange år, indtil udgangen af 1968, sejlede færgeafgangen fra Knudshoved  kl. 19.35 til Korsør, på visse dage, da den blev sejlet af en jernbanefærge i de første år og senere af de to færger Knudshoved fra 1961 og Sprogø fra 1962, der ligesom Halsskov var dobbeltdækkerfærger, men også udstyret med jernbanespor på samme måde som de tresporet jernbanefærger på det nederste vogndæk.  

I september 1963 blev ”Verdens Største Bilfærge” indsat på overfarten, som var tredækkeren Arveprins Knud, som med tre dæk i brug kunne have 400 biler med på hver tur, det samme som kapaciteten på færgerne Knudshoved og Sprogø tilsammen. Arveprins Knud som færgen var opkaldt efter var Kongelig Protektor for FDM (Forenede Danske Motorejere) og på den måde viste DSB respekt for FDM.

Med indsættelsen af Arveprins Knud af venner kaldet ”Arveprinsen” kunne færgen Knudshoved i vinteren 1963/64 ombygges, for at den kunne anvendes på Østersøen. Agterporten blev gjort bredere for at der kunne rangeres jernbanevogne til alle tre spor via agterstævnen i Puttgarden. Agterporten på Knudshoved og Sprogø var udført smalle af hensyn til jernbanevognskapaciteten, hvor begge sidespor havde faste stoppuffer. Disse stoppuffer afdækkedes med en plade når færgerne sejlede som bilfærger. På soldækket på færgen Knudshoved blev der bygget et mindre supermarked.

I 1965 blev Freia flyttet til overfarten mellem Århus, Samsø og Kalundborg, hvortil Broen også blev flyttet til året efter. Broen blev omdøbt til Kalundborg, men inden den overflyttedes til Samsø-overfarten, sejlede den i påsken 1966 på Halsskov – Knudshoved under sit nye navn. Denne påske var et eksempel på de ældste jernbanefærgers benyttelse som sekundære forstærkningsfærger på bilfærgeoverfarten. Udover de faste færger; Halsskov, Knudshoved, Sprogø og Arveprins Knud, anvendtes også færgerne Korsør fra 1927, Nyborg fra 1931, Sjælland fra 1933 og Kalundborg, ex. Broen, fra 1952. Jernbaneoverfarten kunne klare sig med de fire nyeste jernbanefærger; Storebælt fra 1939, Fyn fra 1947, Dronning Ingrid fra 1951 og Prinsesse Benedikte fra 1959, samt den forholdsvise nye godsfærge Asa-Thor fra 1965.

Mellem 1964 og 1968 sejlede Knudshoved fast om sommeren på Østersøen, hvilket dog ikke var noget problem da man bare kunne ty til jernbanefærgerne, hvor de to nyeste fra 1951 og 1959 var de bedst egnet, da de jo havde agterport, men ofte var det gerne de to ældste fra 1927 og 1931 der blev anvendt, som ikke havde agterport. Så måtte bilisterne bare køre dækket rundt., men det var personalet rutineret i at håndtere så det gav ikke de helt store problemer og færgerne kom af sted til tiden.

Med hensyn til anvendelsen af gamle jernbanefærger på ”Verdens mest moderne overfart”, skal det nævnes at dampskruefærgen Christian IX fra 1908 indtil 1960/61 også har været anvendt som forstærkningsbilfærge. Det sidste år inden den blev deklasseret til godsfærge sejlede den ikke færre end 530 ture som bilfærge.

Den gamle bilfærgeoverfart mellem de kommunale havne i Korsør og Nyborg blev nedlagt ved overgangen til sommerkøreplanen i 1968 og færgen Heimdal fra 1930 blev overflyttet til den i 1967 åbnede overfart mellem Bøjden og Fynshav, hvor den sejlede indtil 1975, da den solgtes til ophugning i Odense.

Færgen Kong Frederik IX fra 1954, kaldet ”Kongen” dukkede for første gang op på overfarten i 1970 gerne alterneret med Knudshoved om sommeren, så man på Østersøen kunne udnytte Knudshoveds to dæk, da ”Kongen” kun har et dæk. ”Kongen” dukkede op på Halsskov - Knudshoved af og til frem til 1996. Den sejlede en allersidste gang den 14. juni 1998 på en dobbelttur mellem Halsskov og Knudshoved.

I 1971 fik færgen Korsør fra 1927 en agterport, så den kunne anvendes som en regulær bilfærge, hvilket lastbilerne fik gavn af, da den kom til at sejle som lastbilsfærge frem til udrangeringen i 1980 gerne om fredagen og om sommeren, samt op til højtiderne. Korsør som var DSB første motorfærge havde fået nyt hovedmaskineri i 1967, da man på dette tidspunkt regnede med at der ikke skulle anskaffes flere nye færger til Storebælt, hvis broen kom indenfor få år.

I marts 1973 blev færgen Romsø indsat på overfarten, som kunne have plads til 440 biler når den sejlede som tredækker og det blev den som nu var ”Verdens Største Bilfærge”, medens ”Arveprinsen” røg på andenpladsen, men den forblev at være 1. færge på overfarten på grund af sit royale navn. Færgen Knudshoved kom til at sejle som fast afløserfærge på Østersøen og Storebælt, samt fast på Østersøen i sommerhalvåret.  

Samme år som Romsø blev leveret kom oliekrisen sidst på året og for første gang nogensinde faldt antallet af overførte biler, hvor der siden befrielsen 1945 kun havde været fremgang, specielt i 1960´erne.

Op igennem 1970´erne kunne man om sommeren se færgerne Dronning Ingrid fra 1951 og Kong Frederik IX fra 1954 som forstærkningsfærger om sommeren, hvor de sejlede samtidigt med tredækkerne Arveprins Knud og Romsø, da de dagligt brugte alle tre dæk. At de to gode gamle royale færger sejlede som bilfærger, var af hensyn til lastbilerne og turistbusserne.

Jeg husker personligt en tur med færgen Kong Frederik IX fra Knudshoved kl. 9.35 en sommerlørdag i 1975, hvor den sejlede samtidigt med Dronning Ingrid, hvilket var en yderst herlig oplevelse. At disse to færger sejlede den tur skyldtes at færgen Halsskov var lagt op for opmaling af overbygningen.

I 1976 blev færgen Fyn fra 1947 udstyret med en agterport og indtil den oplagdes i 1982 blev den af og til anvendt som forstærknings- og afløserfærge på bilfærgeoverfarten.

De to gamle IC-færger Dronning Margrethe II fra 1973 og Prins Henrik fra 1974 blev i perioden 1980 – 1982 forhøjet og forlænget. Ved denne ombygning blev de dobbeltdækkere og kom til at minde om den i 1968 leveret færge Danmark til Østersøen, hvor de to tidligere IC-færger også skulle sejle. Færgen Dronning Margrethe II skulle også anvendes på Storebælt som afløserfærge når IC-færgerne skulle på værft. Desuden har den også i mindre omfang været anvendt på Halsskov – Knudshoved. Færgen Knudshoved vendte tilbage til Storebælt i 1981, hvor den blev indsat i stedet for Halsskov, som herefter anvendtes som afløser- og forstærkningsfærge.

Juni 1986 dukkede færgen Prinsesse Elisabeth fra 1964 op på overfarten for første gang, efter at færgerne Romsø og Sprogø var stødt sammen udenfor Halsskov. Søsterfærgen Prinsesse Anne-Marie fra 1960 var på det tidspunkt lagt op i Knudshoved og havde været det siden efteråret 1985, da denne og søsterfærgen Prinsesse Elisabeth i 1985 og 1986 blev afløst af nye færger på hurtigruten mellem Århus og Kalundborg.