Dramatiske episoder

Main Index | Jernbane Index | Færge Index | Index | Webmaster

Igennem de 30 år jeg har fulgt færgerne på Storebælt har jeg kun oplevet tre dramatiske episoder i 1974, 1984 og 1996. Kun episoden i 1984 var med dødelig udgang. Det bliver den seneste episode som kommer til at fylde mest.

1974

En dag efter skoletid var jeg kørt ned til færgeleje 3 i Nyborg, hvor M/F Fyn lagde til med lyntoget ”Lillebælt”. Dette tog blev normalt frem til K74 den 26. maj 1974, hvor Intercity-togene afløste ”de sorte lyntog”  trukket af MZ-lokomotiver, 1401 – 1426. Efter at færgen var lagt til og MZ´eren trak ”Lillebælt” i land gik en ældre mand i land via broklappen. Han snublede for øjnene af mig og til al held kom der en DSB-mand hen til ham, der holdt fast i ham indtil toget var forsvundet fra broklappen.

1984

Den næste episode i august 1984 var desværre med dødelig udgang, hvor en bromand som kun havde været ansat i tre måneder snublede på broklappen ved færgen Prins Joachim. Samtidigt var en rangertræk ved at blive trukket i land og bromanden faldt ind under en jernbanevogn og blev dræbt på stedet, som følge af lemlæstelse. Jeg skal dog ikke komme nærmere ind på detaljerne.

Jeg kørte på cykel i færgehavnsområdet en sen fredag aften og var på vej hen til færgeleje 4, hvor Prins Joachim og de to andre IC-færger Dronning Ingrid og Kronprins Frederik lagde til. Jeg undrede mig over at alt var stille og roligt, hvilket hurtigt skulle vise sig, da jeg så der lå en død mand på broklappen.

Jeg kørte op i byen , hvor jeg fik mig en guldbajer på et diskotek, hvorefter jeg kørte ned til færgehavnen igen, hvor jeg talte med en lokomotivfører som kørte på MZ 1427. Da jeg havde talt med lokomotivføreren kørte jeg tilbage til det lokale diskotek, hvor jeg drak flere guldbajere på rekordtid, hvor det vel næppe er nødvendigt at komme ind på hvordan jeg så havde det.

Resten af min weekend var ødelagt og der gik seks uger førend jeg atter satte mine ben i Nyborg Færgehavn igen. Jeg har adskillige gange gået på broklappen ved færgeleje 4 siden, først og fremmest når jeg skulle have min cykel med over Storebælt og betrådt netop ulykkesstedet.

1996

Den 21. december 1996 en tidlig lørdag morgen kørte jeg til færgehavnen, da jeg skulle sejle en tur med godsfærgen Asa-Thor. Jeg var kørende i bil og da jeg havde parkeret den mødte jeg en mand som spurgte mig om vej til den gamle station i Nyborg og hvornår det næste tog kørte. Jeg så ham godt an, da jeg tænkte der kunne være ugler i mosen, og det var rart at huske hans signalement hvis det skulle blive nødvendigt. Det skulle senere vise sig at det var.

Da jeg vidste Asa-Thor skulle ligge til i færgeleje 5 gik jeg hen mod lejet. Asa-Thor var da også på vej ind da den pludselig stoppede op. En makker til den mand som jeg havde mødt var hoppet i vandet lige inden Asa-Thor skulle ligge til og havde det ikke været for personalet på IC-færgen Dronning Ingrid var Asa-Thor sejlet videre ind i lejet. Bromanden Niels Jørgen Rasmussen var på vagt sammen med en kollega, som forsøgte at få manden som var sprunget i vandet op. Jeg sagde til den anden bromand at jeg havde set en anden mand som helt sikkert kunne være en makker til ham som var sprunget i vandet.

Asa-Thor måtte så gå over i færgeleje 2, hvor et MZ-lokomotiv holdt og ventede på at trække godsvogne i land fra Asa-Thor. Jeg talte med lokomotivføreren og stationsbetjenten om at en mand var sprunget i vandet ovre ved færgeleje 5. Både lokomotivføreren og stationsbetjenten havde mødt de to mænd som havde været til en julefrokost, hvor de havde drukket meget. Disse to mænd havde bare gået over sporene og sagde DSB-folkene at de ikke måtte gå der, blev de bare truet af dem. Det er også en af de yderste sjældne gange hvor jeg fik en stationsbetjent til at kalde kommandoposten op, for at få det personale der eventuelt opholdt sig på stationen til at være på udkig efter den mand som havde spurgt mig om det næste tog til Odense.

Jeg kom ombord på Asa-Thor og da jeg var kommet op på broen ringede telefonen og overstyrmanden tog den og sagde ud i lokalet: ”Der er telefon til Tommy!” Det var bromanden Niels Jørgen Rasmussen som var i den anden ende af røret, da hans kollega havde sagt til ham at jeg havde set den anden mand. Jeg kunne give Niels Jørgen Rasmussen et rigtigt godt signalement, som var så godt, at det kunne politiet bruge og de kunne da også anholde ham 20 minutter senere. Den mand var nemlig brudt i en grillbar på Nyborg Havn for at få varmen. Niels Jørgen Rasmussen ringede nemlig senere igen for at fortælle dette.

Chefkaptajnen på Asa-Thor Frits Blidegn bestemte at Asa-Thor skulle sejle tom til Korsør, da den var 40 minutter forsinket i afgangen fra Nyborg, hvilket jeg benyttede mig af, da jeg gennemfotograferede sporarrangementet på vogndækket.

Manden som var sprunget i det iskolde vand havde en kropstemperatur på 28 graders varme da Falck fik hevet ham op og han opsøgte i øvrigt Niels Jørgen Rasmussens kollega på et senere tidspunkt, for at få fortalt om hvad der skete den nat. Niels Jørgen Rasmussen og jeg bevarede vores hoveder kolde, medens at Niels Jørgen Rasmussens kollega var ved at gå i panik, men det skete heldigvis ikke.