Anlægsarbejderne 1956 – 1963

Main Index | Jernbane Index | Færge Index | Index | Webmaster

I forbindelse med bilfærgeoverfarten på Halsskov – Knudshoved blev der i hver færgehavn anlagt to færgelejer. Hvert sted blev der bygget et færgeleje til dobbeltdækkerfærgen Halsskov som leveredes i 1956, som i Halsskov anløb med forstævnen og i Knudshoved med agterstævnen. Disse lejer blev udført med ramper til to bildæk og jernbanefærgen Dronning Ingrid fra 1951 anløb dobbeltdækkerlejet Knudshoved med agterstævnen, hvilket den kunne efter ombygningen i 1953 af hensyn til anvendelse på Gedser - Grossenbrode som forstærknings- og afløserfærge. Dronning Ingrid anvendtes som bilfærge i højtiderne og om sommeren på Halsskov – Knudshoved, hvilket den i 1959 bygget Prinsesse Benedikte også blev det.

I Halsskov blev lejerne anlagt indenfor kystlinien, medens de i Knudshoved blev anlagt udenfor kystlinien.

Udover dobbeltdækkerlejerne blev der anlagt lejer, hvor de to små færger Freia og Broen kunne lægge til, som de gamle jernbanefærger også anvendte, når de sejlede som bilfærger. Freia og Broen lagde til med agterstævnen i Knudshoved ligesom dobbeltdækkerfærgerne og jernbanefærger med agterport også gjorde det, medens jernbanefærger uden agterport lagde til med forstævnen. Dette betød at personbiler måtte køre dækket rundt når de kørte ombord og i land.  

I Halsskov var leje 2 dobbeltdækkerlejet og leje 3 enkeltdæklejet, medens leje 1 var oplæggerlejet. I Knudshoved var leje 1 dobbeltdækkerlejet og leje 2 enkeltdæklejet. Desuden blev der anlagt læmoler og omfattende opmarchbaner som gentagne gange blev udvidet frem til 1963.

I 1963 blev der i Halsskov anlagt et tredækkerleje, der hvor oplæggerlejet havde været og der anlagdes en ny oplæggermole med plads til to færger. I Knudshoved anlagdes et 3. leje som blev tredækkerlejet. Tredækkerlejerne lignede todækkerlejerne, men havde til venstre for selve lejet en rampe til midterdækket på de to tredækkerfærger Arveprins Knud fra 1963 og Romsø fra 1973, hvor midterdækket var et hængedæk, som kunne hæves op under loftet og færgerne var så almindelige todækkerfærger. Når de to tredækkerfærger sejlede som todækkere kunne de naturligvis anvende de almindelige todækkerlejer i Halsskov (leje 2) og i Knudshoved (leje 1), som de har anvendt når de var lagt op for nogle få timer, i forbindelse med maskineftersyn.

I begge færgehavne var der billetsalgsbygninger med flere baner, hvor bilerne billetteredes og de store bygninger, hvor der også var billetsalg, kiosk og restaurant/cafeteria. Desuden var der flere små kioskbygninger rundt omkring på arealet men efterhånden som anvendelsen af disse reduceredes blev de lukket.

Desuden var der benzinstationerne i begge færgehavne. I mange år var det Dansk Shell som stod for benzinsalget i Halsskov og i Knudshoved var det Dansk Esso som stod for salget. Omkring 1992/93 forsvandt benzinsalget fra færgehavnene, hvor Dansk Shell igennem alle årene havde salget i Halsskov, var det anderledes i Knudshoved. I begyndelsen af 1970´erne overtog Haahr Benzin salget i Knudshoved, som senere blev overtaget af Dansk Shell. I færgehavnene kunne man opleve de specielle eldrevne benzinsalgskøretøjer som kørte mellem bilerne i opmarchbåsene. Disse salgsvogne fandtes kun på denne overfart.