Nyborg Bytrafik 1961-1994 |
Ørsted-Ruten 1922 2002 |
Fotos fra Nyborg Bytrafik |
Fotos fra Ørsted-Ruten |
Dette usædvanlige menneske var fra
Odense, som i mange år havde en omfattende forretning, om hvilken der kan læses nærmere
om i min historie om Nyborg Bytrafik. Derfor er denne side fokuseret omkring hans tid som
frihedskæmper.
Under besættelsen 1940 1945
var han indkaldt som soldat i 1943. Den 29. august 1943 hvor samarbejdspolitikken mellem
danske politikere og den nazityske besættelsesmagt langt om længe brød sammen, skulle
han sammen med sine soldaterkammerater forsvare et militært depot i Fruens Bøge. Efter
overgivelsen blev han sammen med sine kammerater interneret nede ved Assens i de næste 6
uger, hvorefter de hjemsendtes. Denne hjemsendelse blev af nazipropagandaen misbrugt ved
at udbrede en løgn om at de pårørende havde krævet en udrensningen af jøder fra det
danske samfund. Jødejagten i Danmark blev en fiasko, da der i oktober 1943 blev sejlet
over 7000 jøder over Øresund til Sverige vel at mærke med tyskernes accept, da den
søfartskyndige G. F. Duckwitz havde advaret den senere statsminister Hans Hedtoft om hvad
der skulle ske og Hedtoft lod denne melding gå videre til rette personer.
Ligesom de fleste af de andre danske
soldater, gik Helge Christensen ind i modstandsbevægelsen, hvor han var aktiv frem til
befrielsen. Han var blandt med til at bygge et fly som skulle bruges til at bringe folk
til England. Tyskerne vidste at der blev bygget et fly, men da de kom til stedet var
fuglen fløjet og disse folk for længst kommet i sikkerhed i England. Ellers
var han med i en ventegruppe, som var udstyret med en bazooka.
Efter befrielsen blev han genindkaldt og var blandt de soldater som skulle gøre kasernerne i stand efter at de var blevet misligholdt af besættelsesmagten siden august 1943. Efter hjemsendelsen startede han som selvstændig i 1946.
Udover sit virke som forretningsmand
var han aktiv indenfor Landforeningen Danmarks Bilruter og Turistvognmændenes
Landsforening, hvor han i sidstnævnte i de senere år var Æresmedlem. Desuden samlede
han på modeljernbane og gamle motorcykler. På et tidspunkt havde han fire
Mercedes-biler, hvoraf de tre ældste var frikørte hyrevogne. Den fjerde købte han fri da den ikke havde nået
de 250.000 km for at den kunne blive kørt fri. Den ældste Mercedes fra 1964 blev
afhændet og han anskaffede sig en Rolls-Royce, hvorefter han frem til sin død i 1999
havde den sammen med tre Mercedes-biler.