Da det her i januar 2002 er 80 år
siden at ruten mellem Odense og Ørsted blev startet op af rutebilejeren Martin Wenzell,
er dette en anledning til et historisk tilbageblik. For nogle år siden havde en af
chaufførerne Gunnar Pallesen planer om at udsende et jubilæumsskrift i 1997 til 75 års
jubilæet, men på grund af licitationen i 1995, hvor DSB busser overtog ruten, blev dette
ikke til noget. For at råde bod på dette kommer denne side på hjemmeside i forbindelse
med at det nu er blevet 80 år siden at ruten startede.
I de gamle landsdækkende køreplaner Danmarks Rejseforbindelser havde ruten køreplansnummer 653 og en overgang også nr. 654. I køreplansudgaven fra den 29. maj 1958 er ruteføringen for nr. 653 Odense Brylle Ørsted Kaslund (på fynsk; Kaslunde). I udgaven fra den 30. maj 1965 er der hele to ruter, nr. 653; Odense Brylle Ørsted Kaslund og nr. 654; Odense Knarreborg (Tommerup By) Naarup Ørsted. I den sidste udgave fra den 23. maj 1971, hvor det var Wenzell-familien som stadig havde ruten, var der kun nr. 653 tilbage og ruteføringen var Odense Brylle Knarreborg (Tommerup By) Naarup/Frøbjerg Ørsted Kaslund.
I perioden 1968 -
1971 kørte Wenzell også lokalbus i Sanderum kommune ad strækningen; Clausens Allé,
Østergaards Allé, Prins Haralds Allé, Væddeløbsvej og Sanderum mellem Odense Bytrafik
linie 3´ endestationer på "Dalum - Clausens Allé" og "Dalum -
Faaborgvej". Den gamle landsby Sanderum blev overhovedet ikke betjent af lokalbussen,
men af Ørsted-Ruten.
Den 3. december 1971 blev ruten af
Martin Wenzell´ søn Erik Wenzell solgt til vognmand Helge Christensen fra Marslev, som
blandt andet ejede Marslev Turisttrafik og Nyborg Bytrafik. I forbindelse med ejerskiftet
skiftede ruten navn fra Wenzells Buslinier til Odense Nærtrafik. I første halvdel af
1970´erne forsvandt kørslen til/fra Kaslund og en overgang forsvandt også søn- og
helligdagskørslen, efter krav fra amtet. Men Helge Christensen fik overbevist amtet om at
det var en dårlig løsning så i 1979 var denne kørsel genoptaget. I Odense Kommune
kørte ruten fra Odense Rutebilstation ud ad Sdr. Boulevard, igennem Sanderum, Højme og
Brændekilde til Brylle, der ligger i Tommerup Kommune.
Omkring 1976/77 havde Helge
Christensen købt tre Fiat-busser, bybussen til Nyborg i 1976, som var model 418AL, samt
to stk. Fiat 308 i 1977, den ene til Marslev Turisttrafik og den anden til Ørsted-ruten.
Derefter blev Volvo det foretrukne mærke både til Nyborg Bytrafik og Odense Nærtrafik.
Før ejerskiftet var det Scania med frontmotor fra karrosserifabrikken J. Ørum Petersen,
som var det foretrukne mærke. Udover de nye busser i 1970´erne blev der også købt
brugte Volvo-busser, som var fra 1960 (tidl. DSB nr. 799), 1966 og 1967.
Sideløbende havde Wenzells
Buslinier, senere Odense Nærtrafik, kørt skolebus for de tidligere sognekommuner vest
for Odense, der i 1970 kom med i storkommunen Odense. Skolebusserne var et resultat af at
man i sognekommunerne efter anden verdenskrig 1939-45 samlede alle de små landsbyskoler,
også kaldet den stråtækte i de såkaldte centralskoler. Dette betød at
skolevejen blev længere og specielt for de mindste årgange var det nødvendigt med
skolebusser. I den østlige del af Odense Kommune var det Marslev Turisttrafik som havde
den kørsel. Sågar helt nede i Højby som ligger i den sydlige del af kommunen kunne der
ses busser fra Marslev Turisttrafik og i Vollsmose kunne der ses busser fra Odense
Nærtrafik. Helge Christensen mistede den kørsel med virkning fra den 1. august 1981.
Samtidigt med at man mistede
skolebuskørslen i Odense Kommune skulle man til at køre med fire busser på Fyns Amts
rute 835, som Ørsted-Ruten nu blev nævnt, mod hidtil 2 busser. Desuden skulle der nu
også køres til Glamsbjerg og Vissenbjerg på almindelige hverdage, medens der i
weekenden kun blev kørt på den gamle rute. Den første køreplan fra den 1. august 1981
var den første hvor det var amtet der havde ruterne, hvor de i det nordlige område fik
linienummer i 800-serien og dem i det sydlige fik linienummer i 900-serien. De hidtidige
koncessionsindehavere af ruterne blev nu entreprenører for amtet. De første tre år
kunne køreplanen godt forekomme at være vildledende, da busserne i området omkring
Glamsbjerg, Tommerup, Vissenbjerg og Ørsted kunne køre ad alle mulige strækninger.
Den 3. juni 1984 hvor det i øvrigt
var første gang amtets køreplaner skiftede samtidigt med DSB´ køreplaner, skete der en
rationalisering af ruten, da den blev omlagt ad følgende strækning; Odense Dyrup
Bellinge Brylle Tommerup By (Knarreborg) Vissenbjerg
Aarup Ørsted Glamsbjerg. Glamsbjerg blev stadig kun betjent på hverdage,
fordi der kørtes i forbindelse med Vestfyns Gymnasium. Med denne rationalisering kunne
man klare sig med 3 busser, hvor man kunne klare sig med Volvo-busserne fra 1979, 1981 og
1984. Desuden kom der nye Volvo-busser i 1987 og 1989. I samme periode blev der også
leveret 5 Volvo-busser til Nyborg.
I 1990 blev ruten solgt til vognmand
Palle Nielsen fra Sdr. Næraa, som også ejede Sdr. Næraa Busser, som hans
far Egon Nielsen havde startet. Selskabet i Sdr. Næraa kørte også lokalbusser for Ringe og Årslev kommuner. I
sidstnævnte kommune mistede selskabet kørslen ved skoleårets begyndelse i august måned
2000 i forbindelse med en licitation til et jysk selskab. Nu skal lokalruterne i Ringe
også udbydes i licitation med virkning fra skoleårets begyndelse i august 2002. I 1991
anskaffede Palle Nielsen to helt nye busser fra DAB-Silkeborg, nemlig DAB type 12-1200L,
hvor den ene kom til Ørsted og den anden til Sdr. Højrup. Den til Sdr. Højrup blev
flyttet til Ørsted i 1994, da Ringe og Årslev kommuner ønskede mindre busser på deres
ruter.
I forbindelse med den første
licitationsrunde på Fyns Amt´ regionale busruter mistede Odense Nærtrafik deres rute
til DSB busser med virkning fra den 28. maj 1995. DSB busser skiftede navn til Combus den
28. august 1997 og det blev solgt til Arriva med virkning fra den 1. maj 2001, så nu
står der Arriva på busserne. I 1995/96 blev alle busser i Fyns Amt malet om i
Fynbus-design, som kun gjaldt busser der var fra 1985 og yngre.
DSB busser overtog de tre busser,
nemlig Volvo´en fra 1989 og de to DAB´ere fra 1991. Den 24. maj 1998 blev der
stationeret en 4. bus i Aarup, hvor busserne på Ørsted-Ruten havde været stationeret
siden entreprenørskiftet i 1995. Den 4. bus var en Volvo med DAB-karrosseri fra 1988 og
den blev erstattet af en Scania L94 fra 1998 med DAB-karrosseri i 2000.
I 2000 blev der afholdt en ny
licitationsrunde i Fyns Amt med virkning fra den 17. juni 2001. Det betød at der blev
stationeret en af de helt nye Scania L94´ere i Aarup med et nyt type karrosseri fra DAB.
Desuden kom der en Volvo-bus fra 1995 med Aabenraa-Karrosseri til Aarup og i efteråret
kom der en tidligere Ærø-bus også til Aarup, som også er en Volvo fra 1996, men med
karrosseri fra det norske Vest Karrosseri. Dermed er der ikke flere af de gamle busser fra
tiden før 1995 som er stationeret i Aarup.
Både om morgenen og om eftermiddagen er der bus to gange i timen i hver retning og lørdag i dagtimerne er der bus hver time. I 1936 blev der kørt to dobbeltture på hverdage og på søn- og helligdage blev der kørt fire dobbeltture, så der er sket meget siden dengang. Siden 1986 har der også været kørt med natbus på ruten. Indtil 1998 blev der kun kørt på rute 835, men nu køres der også på ruterne 805 og 806 med Vissenbjerg som udgangspunkt, hvorfor der er tomkørsel mellem Aarup og Vissenbjerg og omvendt. Rute 805 kører fra Odense til Otterup og Bårdesø og omvendt. Mellem Otterup og Bårdesø køres der i ring, men i sommertiden er der specielle ture mellem Odense og Bårdesø, som tidligere blev kørt af rute 804 og helt til Flyvesandets Camping. Desuden er der rute 806 som kører fra Odense over Otterup, Søndersø og Morud til Vissenbjerg og omvendt. Fra Odense Bytrafiks Linie 3´ gamle endestation på Faaborgvej/Sanderumvej og Bellinge og omvendt kører rute 835 ad den nye Assensvej, som blev anlagt i forbindelse med den fynske motorvej. Ruten var den sidste der kørte igennem Dyrup, efter at rute 840 Odense Glamsbjerg Assens siden 1985 havde kørt ad den nye Assensvej. På de travle timer kører Odense Bytrafik´ linie 31 også 6 gange i timen i hver retning igennem Dyrup.
Tommy Rolf Nielsen Martens
Den 15. januar 2002