Omtrent samtidigt med at Odense
Omnibus startede med deres busbetjening af den første linie mellem Bolbro og
Skt. Jørgensgade i Odense, september 1923 sker der også noget i Svendborg, hvor
Svendborg Auto-Omnibus startede deres første linie. Linien gik fra Nyborgvej
via banegården til Faaborgvej og omvendt. Det var Hans Vedsted Hansen der
ejede Svendborg Auto-Omnibus. Selskabet skifter senere navn til Svendborg
By-bus og det overtages også af sønnen Robert Vedsted Hansen. En anden søn Arne
Vedsted Hansen bliver født i 1925 og han ansættes i sidste halvdel af 1940´erne
ved Odense Omnibus og overgår den 1. juli 1952 til Odense Bytrafik, som i
forbindelse med sporvejsdriftens ophør er det nye navn for Odense Sporvej.
Efter sin pensionering som chauffør hos Odense Bytrafik er Arne Vedsted med til
at restaurere den gamle Odenseanske motorvogn OS nr. 12 fra 1913, som han nåede
at se blive fuldført i 1997.
Omtrent samtidigt starter Otto
Poulsen og Carl Frederiksen De Blå Busser, som kører mellem Tved via
Banegården til Egense og Ollerup og omvendt. Selskabet bliver i 1947 solgt til
Svend Andersen, men det bliver ikke mange år han får glæde af dette da han dør
i 1954 og det føres videre af hans enke Karen Margrethe Andersen. Hun sælger De
Blå Busser til Ernst Hansen i 1958, som holder til ved Kongebakken i Svendborg.
Samme år Svend Andersen døde blev linien afkortet til Skovsbo da DSB Rutebiler
i forbindelse med nedlæggelsen af jernbanen mellem Svendborg og Faaborg
(Katterød) selv vil køre på Egense og integrerer den i ruten mellem Svendborg
og Faaborg. I 1965 får De Blaa Busser ruten tilbage og Ernst Hansen køber Egense
gamle station af DSB. I 1971 køber Ernst Hansen Svendborg By-bus af Robert Vedsted
Hansen og slår det sammen med sit eget selskab, hvorefter busserne der anvendes
til rutekørsel får navnet Svendborg By- og Nærtrafik. Fremover anvendes navnet De
Blaa Busser kun til turistbusserne.
Den 1. august 1981 bliver
Svendborg By- og Nærtrafik solgt til Ragnar Brændekilde og Bent Gerts, som dog
hurtigt køber førstnævnte ud. I 1999 bliver selskabet solgt til John Bergholdt
fra Bergholdt Bus. John Bergholdts far er vognmand Ivar Bergholdt fra Rudkøbing.
Dette ejerskab varer dog ikke længe da det året efter sælges til Arriva
Danmark. Ved ejerskiftet i 1981 flytter bussernes base fra Egense til Løvholmen
i Svendborg.
Den 20. marts 1934 ser
Thurø-Bussen også dagens lys, da Thurø-dæmningen tages i brug, da den hidtidige
færgemand E. P. Jørgensen fortsætter som rutebilejer indtil september 1962, da
han sælger sin virksomhed til Børge Hansen, som er en af hans chauffører. Da
denne dør ca. 20 år senere overgår bussen til chaufføren Svend Aage Hansen og
senere til dennes hustru Karin A. Hansen.
Busbetjeningen af Tåsinge
tager Langelandsbanen og Sydfynske Jernbaner sig af i fællesskab og den 1.
april 1949 overtages Sydfynske Jernbaner af DSB, som herefter tager sig af
betjeningen. I 1962 nedlægges Langelandsbanen, hvorefter det alene er DSB som
står for buskørslen sammen med kommunerne på Tåsinge. I 1966 slås de tre
kommuner på Tåsinge sammen til en kommune i håbet om ikke at blive opslugt af storkommunen
Svendborg, men dette sker i 1970. I 1970 kommer Thurø og småøerne som for
eksempel Skarø og Drejø under Svendborg Kommune, som også overtaget ansvaret
for færgedriften til de to nævnte øer.
Den 1. august 1981 overtager
Svendborg Kommune alle bybuslinier og øvrige lokalruter, hvorefter DSB, Svendborg
By- og Nærtrafik og Thurø-Bussen kører som entreprenører. Ved en udbudsrunde i
1990 glider DSB dog ud og siden den 1. januar 1991 er det Svendborg By- og
Nærtrafik og Thurø-Bussen der kører for kommunen. Indtil 1991 blev buskørslen
markedsført under navnet Svendborg Lokaltrafik, men siden 1991 som Svendborg
Bytrafik, hvor alle busser skal være blå. Med virkning fra den 1. juni 1994 blev de eksisterende kontrakter forlænget for 8 år, men der har været en ny udbudsrunde
omkring årsskiftet 2001/2002, hvor
Arriva har vundet kørslen med virkning fra og med den 1. juni 2002. Thurø-Bussen
vil herefter ikke køre for Svendborg Kommune, men de har da heller ikke budt på
kørslen.